Tijdens het gebruik van een echoapparaat kan het voorkomen dat een probe defect raakt, waardoor per direct een nieuwe probe noodzakelijk is en geleverd wordt. Er is dan echter nog wel een test van deze probe nodig om te garanderen dat deze correct functioneert. Het kan echter wat langer duren voordat een acceptatietest plaatsvindt. Om vertraging van het gebruik van de nieuwe probe te voorkomen, is het daarom mogelijk een sneltest voor probes aan te vragen. We vragen de zorglocatie om bij ontvangst van de nieuwe probe een opname van de probe in lucht te maken, het zogenaamde ringdown patroon. Deze opname wordt naar het LRCB gestuurd en binnen drie werkdagen beoordeeld. In de meeste gevallen zal dit voldoende zijn om te constateren of de elementen van de probe goed functioneren:
– Bij afwijkingen in de ringdown opname zal een fantoomtest noodzakelijk zijn, waarvoor een afspraak met de zorglocatie voor een acceptatietest van de probe gemaakt zal worden.
– Bij een ringdown opname zonder afwijkingen wordt de probe in gebruik genomen. De acceptatietest van de nieuwe probe kan bij een eerstvolgende periodieke test van het echoapparaat worden meegenomen, mits deze binnen een jaar plaatsvindt. Als dat niet het geval is, wordt een aparte testafspraak voor de probe ingepland door het LRCB.
Deze sneltest geldt ook voor probes die gerepareerd zijn en weer in gebruik worden genomen.
De bevindingen van de ringdown opname zullen, net als de overige testrapportages, naar de zorglocatie, het Regionaal Centrum en de leverancier van de apparatuur verstuurd worden.
Opmerking 1: Deze procedure geldt alleen voor een nieuwe of gerepareerde probe, niet voor een nieuw echoapparaat (basisstation) met probes. Hiervoor is altijd een acceptatietest noodzakelijk.
Opmerking 2: De reguliere nul- of referentiemetingen van een nieuwe of gerepareerde probe die een sneltest heeft gehad, zullen plaatsvinden bij de eerstvolgende periodieke LRCB kwaliteitstest van het echoapparaat, mits binnen een jaar gepland.
Vraag een sneltest aan (voor zorginstellingen).